Alastaro SM

Suomen kesä helli Alastaron SM kisan viikonloppuna lämmöllä, ehkä vähän liikaakin. Viikonlopun kisa oli fyysisesti kova koettelemus kuljettajille ja kalustolle erityisesti renkaille. Paikalla oli Suomen terävin kärki joten sijoitukset ei tullut helpolla.

Tulokset:

Luokka

Kuski

Sija / La

Sija / Su

Star Service Cup

Honkanen Petri

11

15

Superbike

Kaartinen Tomi

7/SM5

8/SM6

Retro SBK

Rinteelä Marko

13

12

Superbike

Sinkkonen Jarno

21/SM19

20/SM18

Superbike 

SSC

Retro SBK

 

#73 Honkanen Petri

Alastaron hikinen viikonloppu takana, jossa ajettiin urani ensimmäistä kertaa kelloa vastaan.  Perjantain treeneissä oli kuuma, lauantaina oli vielä kuumempaa ja sunnuntai lienee ollut sitten kesän kuumin päivä. Eli mikäs siinä rataa kiertäessä, kun kelit olivat kohdillaan. Rata oli saanut syksyn jälkeen jo kolmannen ja toivottavasti hetkeksi aikaa myös viimeisen pinnoitteen. Pinta oli vaaterissa ja pito kovaa. Hyvä pito aiheutti takarenkaalle painetta ja kulutus oli suurempaa kuin muilla radoilla. Tämä oli kaikille kuskeille sama, eikä sinällään aiheuttanut sen kummempaa päänvaivaa. 

Alastaron rata lienee kuskien keskuudessa eniten tahkottu rata. Itse puolestaan en ole siellä paljoakaan viihtynyt. Profiili ei ole oikein lukeutunut suosikkiratojeni joukkoon. Kärki ajoikin täällä odotetun kovaa kyytiä. Oma ennätys parantui lauantain aikana pariin kertaan mutta vielä pitäisi muutama sekunti kiristää. Toisaalta aikaa voi pitää kohtuullisena, kun huomioidaan, että jokaiselle kierrokselle sattui jos jonkinlaisia virheitä. Syksyn suunnitelmana onkin ottaa Alastaro haltuun, eli lisää treeniä tälle radalle. Jatkoja ajatellen hyvä uutinen on sunnuntain kisan jälkeen ratkaistu koko kauden vaivannut välivapaa-ongelma, johon ratkaisu löytyi vaihdevipujen geometrian säädöistä.   

Kiitos sponsoreille, taustajoukoille, loistavalle tiimille ja kilpakumppaneille tästä viikonlopusta. Seuraavaksi suuntaammekin hyvällä fiiliksellä suosikkiradalleni, eli Virtasalmen motoparkkiin 17-18.8.

#apriliafinland #bearacer #hemk #kaartinenmotorsports #keljonkonehuolto  #omapanimo #rautsinpaja #ruuhijärvi #silkolene #whatsinyourbike

 

#23 Kaartinen Tomi

Sain säädettyä pyörän perjantain aikana ja lauantain aika-ajoista eturivin paikka (4.) kovassa seurassa. Kilpailussa pientä alisuorittamista jota ei kokonaan voi laittaa lämpimän kelin piikkiin vaikka se on minulle raskain mahdollinen. Tulokset lauantaina SM5. Ja sunnuntaina SM6. Sarjassa olen 6. #kaartinenmotorsport #rautsinpaja #apriliafinland #bearacer #WhatsInYourBike #keljonkonehuolto #omapanimo #vehto #hissikeskus #marwesports #telepatrol #rotavele #lvilamartini

 

#267 Rinteelä Marko

Alastaron perjantain harjoituksissa ajettiin retro superbike, jokamiesluokka sekä Eestin jokamiesluokka yhdistettynä. Radalla oli yhteensä 38 kuskia pyörineen. Huomattava nopeus-ja tasoero oli nähtävissä ja sen vuoksi olikin useita kolareita jo harjoituksissa. Onneksi niistä selvittiin ilman suurempia vahinkoja. Kuskit kunnossa ja pyörätkin saatiin kasaan kilpailuihin. Omalta osalta harjoitukset meni hyvin.  Radan uusi pinta aiheutti kaikille valtavasti rengas ongelmia tarkoittaen huomattavaa kulumista ja pidon katoamista. Ilman lämpötila vielä toki toi omat haasteensa, joka oli koko viikonlopun ajan yli 30 astetta. Lauantain aika-ajoissa kohtuu suoritus 12. Edelle menivät Eestin jokkispyörät, jotka olivat ihan eri aikakaudelta kuin retrot. Suomalaisista  retroissa #22 Kesseli ajoi ainoana kolmen joukkoon. Kilpailun alussa ryhmässä ajoa #60 Hakala Kawasaki, #23 Siimestö Kawasaki ja #267 minä Hondalla. Sunnuntain lämmittelyyn pyörän säätöjä muutettu, kilpailuun 13:sta ruudusta, sijoitus 12. Ajat kyllä parani koko viikonlopun ja Honda VFR 750 RP toimi haasteellisista olosuhteista huolimatta moitteettomasti. Lähdön voittaja #22 Raimo Kesseli. Seuraava kilpailu 16-18.8 Botniaring SVKMK CUP- kilpailu F1 luokassa, josta haetaan ainoastaan voittoa.

#kaartinenmotorsports #lahdenupseerikerho #lvilamartini #rautsinpaja

#44 Sinkkonen Jarno

Alastaron viikonloppu on perinteisesti se seuratuin kilpailutapahtuma ja tänä vuonna mukana oli myös kovia kuljettajia sarjan ulkopuolelta. Tämä lisäsi oman mausteensa kisoihin ja kovat ajat saatiinkin historian kirjoihin. Oma ajo sujui perjantaina ihan ok, mutta haasteena oli saada renkaat toimimaan uudella asfaltilla, jossa pito oli valtavan hyvä. Tuloksena siis kasa kuluneita renkaita. Lauantain aika-ajossa sain ajettua ekalla yrityksellä jonkinlaiset ajat, mutta kun kävin vetämässä happea ja tarkastamassa takarenkaan kunnon ja palasin radalle, niin sain ajettua oman uuden ennätyksen! Tason ollessa kova, niin omalla enkalla päästiin ruutuun 19.

Lämpötila oli kaikkina päivinä yli 30 asteen, joten pyörä ja mies olivat tiukassa testissä. Lauantain kisassa en saanut pidettyä haluttua vauhtia missään vaiheessa vaan kilpailun tulos oli pettymys. Jostain syystä sama toistui myös sunnuntaina ja kisasta jäikin suuhun sitä perinteistä, katkeraa kalkkia. Pakko ottaa revanssi ja mennä radalle uudelleen ensi viikonloppuna katsomaan josko Alastaron uusi pinnoite saataisiin kuitenkin kesytettyä hieman paremmin. 

Plussaa:

   • aika-ajossa tuli oma ennätys

   • uusi pinnoite oli todella tasainen

   • mukana oli Suomen parhaimmisto ajamassa kilpaa

Miinusta:

   • kisavauhti oli huono

   • valtava pito söi renkaita

   • en pystynyt voittamaan kuumaa keliä

#apriliafinland #bearacer #cami #corsenero #finnbiotech #hämeentraktorihuolto #kaartinenmotorsports #keljonkonehuolto  #omapanimo #oxline #penexon #rautsinpaja #rkeristys #silkolene #whatsinyourbike

Last modified on Thursday, 01 August 2019 22:27

Yhteystiedot

  • mailinfo@kaartinenmotorsport.fi

Vauhdissa mukana